designtips voor jouw online business

Dé 7 designtips voor jouw online business!

Webdesign ontwikkelt zich snel en breidt zich steeds verder uit in stijlen en mogelijkheden. Elk jaar zijn er weer nieuwe trends, waar jij natuurlijk up-to-date van wilt blijven met je site. Ben jij op zoek naar de 10 designtips voor jouw online business? Lees dan hieronder tips met het webdesign van vandaag.

1 Kies een kleur die past bij je onderneming!
De trend van 2020 is bold design. Felle, uitgesproken kleuren zie je steeds meer terug komen op websites. Van fel geel tot pastel paars, het geeft een frisse en unieke uitstraling. Een kleur blijft veel langer in het geheugen hangen dan een lang stuk tekst. Bij Ziggo denken we allemaal aan oranje, dát is hoe belangrijk een kleur kan zijn voor je online business. De kleur op een stijlvolle manier terug laten komen op je website, dat is de kunst van design. Het gevoel dat een kleur meegeeft, kan veel invloed hebben op je bedrijf. Elke kleur heeft zijn eigen kenmerken en past bij een bepaalde sector. Bij gezondheid en vitaliteit hoort de kleur groen, deze straalt namelijk welzijn en frisheid uit. Deze combinatie is logisch en is precies wat je zoekt als je in de gezondheid of de zorg sector werkt. Lees hier meer over welke kleur bij jouw onderneming past.

2 Gebruik géén bijzondere typografie
Je wilt natuurlijk dat je site goed leesbaar is. Tegenwoordig wil men steeds sneller informatie, een bezoeker op je site blijft hoogstens een paar minuten scrollen. Met een rustig en duidelijk lettertype heb je de grootste kans dat ze ook daadwerkelijk lezen wat er op je site staat. Standaard lettertype als Arial, Roboto, Courier new en Verdana lezen het makkelijkst, vandaar dat ze ook zo populair zijn. Toch wil je op je site een buitengewoon lettertype, dat niet iedereen op z’n site heeft. Groot gelijk, dat raden wij ook zeker aan! In de koptekst en met de knoppen heb je veel ruimte om te kiezen voor een excentriek lettertype. Ga voor een geschreven lettertype zoals Handlee of voor een minimalistisch lettertype als Simplifica.

3 Responsive design
95% van je bezoekers bekijkt je site op een telefoon, de mobiele versie van jouw site is het belangrijkst! Responsive design is in de huidige tijd onmisbaar. Met een online business wil je veel klanten genereren, en dat gaat niet lukken zonder een responsive design. De mobiele versie van je site is het belangrijkst, begin daarom met het ontwerpen van je website met de mobiele versie! Het is gebruikersvriendelijk als je foto’s niet te groot op je smartphone zijn afgebeeld en dat je meer dan 2 regels tekst kan lezen zonder te scrollen. Schrik niet, veel design programma’s (CMS) zijn ingericht op responsive design. Dit maakt het voor jou makkelijk om het te stylen!

4 Voeg call-to-actions toe aan je pagina
Zoals al eerder gezegd, bezoekers zijn steeds sneller afgeleid en willen zo snel mogelijk zoveel mogelijk zien. De eerste indruk is belangrijk en informatie moet makkelijk te vinden zijn. Maak daarom gebruik van call-to-action banners op je site. Dit zijn blokken op je site die bezoekers aanroepen om contact op te nemen of iets te bekijken. Men is gauw geneigd ergens op te klikken als het meer informatie biedt. Zo kun je ze leiden naar het belangrijkste of winstgevende onderdeel van je site. Bij een webshop is het altijd effectief als je acties voorbij laat komen, korting laat niemand voorbijgaan. Contact-knoppen zijn ook aan te raden, het makkelijk maken voor klanten om contact op te nemen gaat zorgen voor méér klanten.

5 Less is really more!
Less is more, je hoort het wel vaker maar is het echt waar? Echt wel, zeker met webdesign. Een overvolle website met tal elementen is onduidelijk en overweldigend, die klik je weer weg want je vind niet wat je zoekt. De minimalistische stijl is steeds meer trending en is heel effectief. Je laat klanten focussen op het onderdeel dat je wilt, zonder dat dit saai is. Het biedt rust en helpt klanten een antwoord te vinden op hun vraag. Een vorm van minimalistisch design is met white space. Ruimte tussen elementen is zo belangrijk, hoewel je hier misschien niet aan denkt. Het biedt overzicht aan je bezoeker, en dat helpt bij de ervaring die ze krijgen van je bedrijf!

6 Vind een frisse huisstijl voor je business
Elk bedrijf heeft zijn eigen sfeer, het heet dan ook je huisstijl. Dit gaat om je kleurcombinaties en typografie, maar ook om design elementen die je vaak gebruikt. Denk hier bijvoorbeeld aan het ontwerp van je foto’s, je kan je foto’s afronden, met een lijst eromheen of met een gekleurd vlak op de achtergrond. De mogelijkheden zijn eindeloos en belangrijk is dat jij kiest voor 1 of 2 types die je terug laat komen op je site. Deze stijl kan je ook doorzetten in je social media, het is namelijk een herkenningpunt van je merk. Verder raden wij aan om een kleurpalet te kiezen voor je business met twee of drie kleuren. Deze kleuren laat je dan terug komen op je website in titels, knoppen of achtergronden, maar deze kan je ook gebruiken op social media of op visitekaartjes en facturen.

7 Stem je design af op je doelgroep
Last but not least, kies voor een design dat bij je doelgroep past. Stel jij hebt als doelgroep ouderen, het is handig om dan te kiezen voor rustigere kleuren dan bij jongeren. Het helpt ook om te kiezen voor een groot en duidelijk lettertype. Voor sporters is bijvoorbeeld aantrekkelijk als je animaties gebruikt die sportgerelateerd zijn. Belangrijk om dus eerst een doelgroep voor je business te bepalen en dan een designplan daarop te baseren. Je wilt je doelgroep aanspreken, zodat juist zij je site bezoeken!

Al deze tips passen wij toe in ons design. Een huisstijl en responsive design, maar ook call-to-action zijn zo belangrijk. Je wilt naast alleen bezoekers op je site, ook de juiste klanten bereiken met een passend design. De mogelijkheden zijn oneindig! Wil je advies over welk design jij het best kan gebruiken? Je kunt altijd vrijblijvend contact met ons opnemen!

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *